Процедура регулювання розвалу та сходження необхідна для кожного автомобіля. Незалежно від його класу та типу. Рекомендується в якості профілактики проводити діагностику хоча б один раз на рік. Від того, наскільки коректно і професійно буде виконана діагностика, залежить і кінцевий результат.
Застаріле обладнання та низькокваліфікований персонал автосервісу можуть стати причиною того, що замість правильного налаштування кута коліс, підсумковий результат стане ще гіршим. Це призведе як мінімум до швидкого зносу покришок та зниження керованості транспортного засобу. Найгірше, що може статися через некоректне налаштування розвалу та сходження — ДТП.
Чому потрібно обов'язково перевіряти розвал-сходження?
Кожен виробник автомобілів встановлює індивідуальні налаштування розвалу та сходження для кожної моделі. Кути коліс встановлюються, виходячи з конструктивних особливостей автомобіля, його швидкісного режиму, класу. Правильні налаштування задаються при моделюванні та подальшому тестуванні на спеціальному полігоні. Нехтувати цими базовими налаштуваннями не слід. Навіть в умовах ідеальної дороги та обережного водіння, розвал та сходження вимагають калібрування. Що вже говорити про наші реалії, де дороги найчастіше являють собою суцільні колдобини та вибоїни.
Для автомобілів виробництва СНД та старих моделей виробництва СРСР, рекомендується перевіряти розвал та сходження кожні 15 – 20 тис. км. Для іномарок цей показник вищий – 25 – 30 тис. км. Також перевірка потрібна, якщо сталося ДТП, наїзд у глибоку яму або з'явилося нерівномірне, швидке зношування покришок.
Після калібрування кутів нахилу коліс вдасться:
- економити паливо;
- підвищити стійкість авто на поворотах;
- поліпшити керованість автомобілем;
- зменшити знос покришок.
Процедура перевірки та налаштування розвалу-сходження рідко займає більше 2-х годин. На сучасному обладнанні перевірка та калібрування виконується близько 30 хвилин.
Процедура калібрування розвалу-сходження на стенді
Незважаючи на те, що існує декілька різновидів стендів, процедура у різних випадках виглядає схожою. Відрізняється технологія. Отже, стенди бувають:
- оптичні;
- лазерні;
- комп'ютерні з датчиками та відеокамерами (3D стенди).
Оптичні є морально застарілими і забезпечують низьку точність визначення кутів нахилу коліс.
В автосервісах частіше можна зустріти лазерні і набираючі популярність за рахунок швидкості та точності — комп'ютерні.
Автомобіль заїжджає на спеціальний стенд, який вирівняно за рівнем. Фахівець піднімає авто на потрібну висоту. Далі перевіряється стан підвіски, а саме:
- кермові накінечники;
- важелі підвіски;
- пружини підвіски;
- сайлентблоки та т. д.
Потім перевіряється тиск у покришках і в разі необхідності вирівнюється в кожній шині. Він має бути однаковим скрізь.
Перед тим, як перевірити розвал-сходження, необхідно по можливості звільнити багажник автомобіля.
Наступний етап залежить від стенду. У будь-якому випадку на всі колеса встановлюються спеціальні пристрої. У випадку з 3D стендами це мішені. Кермо встановлюється рівно і фіксується, потім автомобіль потрібно злегка покатати вперед і назад. Відеокамери зчитують інформацію та малюють тривимірну модель, де відображені всі параметри у реальному часі. Механік здійснює калібрування до нормалізації показань.