Про стан наших доріг сказано вже досить, додати тут нічого. Із року в рік тисячі автолюбителів страждають від ям, неякісного покриття і вибоїн. Як би обережно ви не їхали по дорозі, колеса виходять з ладу. Якщо подивитися на старі диски, то помітні вм'ятини по краях, сліди від виправлення. Чи потрібно говорити, наскільки геометрія і справність коліс впливають на безпеку водія і пасажирів? Виправлення дисків – одна з найпопулярніших послуг в СТО. І справа не лише в тому, що зовні машина з « покрученими » деталями виглядає непривабливо і дивно. За технічним нормами биття полиць обода має обмеження в 1 мм. Якщо показники вище, сміливо говорять про критичні значення. При таких пошкодженнях з'являється вібрація, коливання коліс. Шини зношуються в 2-3 рази швидше, підвищується навантаження на вузли рульового управління і ходову.
Така маленька на перший погляд проблема призводить до серйозних наслідків і більш значному ремонту вже інших частин авто. Вихід з ладу коліс або рульового управління – це потенційна небезпека аварії на дорозі. Висновки напрошуються самі собою. Якщо бачите, що геометрія дисків порушена – вирушайте на СТО. Спочатку на машини ставили штамповані диски, потім прийшов час литих. Ці два види відрізняються один від одного і вимагають застосування спеціальних верстатів. Сьогодні вибивати молотком потрібну форму не доводиться, операція рихтування та відновлення геометрії автоматизована. Тому для СТО такий верстат – обов'язкова покупка. Залишилося тільки розібратися в характеристиках та особливостях.
Сучасний верстат – складна система, працювати з якою може спеціально навчений майстер. У неї входять: шпиндель для встановлення дисків, привід, підстава з гвинтами регулювання, пристрій для діагностики місця деформації, рама для кріплення, гідравлічні деталі для виправлення. Повторимося, що технології для штампованих і для литих дисків відрізняються. Це обумовлено матеріалами, з яких їх виробляють. У першому випадку для виготовлення беруть сталевий диск – гнучкий і пластичний. Прокатка обода між роликами дає чудовий результат.
А ось литі диски – інша історія. Їх обробляють у певних точках, чітко в місці деформації. У більшості випадків необхідний додатковий, попередній нагрів пальником. Такі операції довіряють людині з досвідом – професіоналу шиномонтажнї справи.
Зараз технології не стоять на місці. Для майстерень невигідно купувати окремо верстат для литих, а окремо для штампованих дисків. Тому при такому попиті доступний і універсальний апарат.
Перш ніж заглибитися в різновиди пристроїв, не зайвим буде розуміти, на що витрачаються гроші при покупці верстата. Так він потрібен на СТО? Сучасні моделі застосовують для відновлення геометрії коліс: виправляються овальні форми (на легкових авто) і вісімки (на мотоциклах з'являються частіше). Основні функції верстата:
Такий апарат розширює можливості автосервісу і веде до припливу клієнтів. З огляду на стан доріг і те, що попит на виправлення дисків тільки зростає, витрати окупаються швидко.
Існує два основних типи верстатів. Одні справляються з прокаткою сталевих, штампованих дисків, інщі – універсальні працюють в тому числі і з литими. Деякі виробники пропонують ще моделі для коліс вантажного транспорту, і окремі варіанти тільки під мотоцикли. Зупинимося на кожному типі докладніше.
Такі верстати виправляють форму дисків. Операція складна, без обладнання ви навряд чи впораєтеся з кованим диском. Пошкодження прибираються спрямованою обробкою пошкодження. У 70% потрібно попередньо нагрівати диск (багато верстатів оснащені такою функцією).
Спочатку підбирають центрове кільце з потрібними параметрами, потім через нього проходить установка на шпиндель. Всю конструкцію кріплять болтами і гайками або пресом, іноді з різьбленням. Сама правка відбувається за допомогою гідравлічного циліндра. У налаштуванні деталі беруть участь і автоматичні системи верстата, і сам майстер. Зусилля також залежить не тільки від верстата. Диски правляться за лекалом.
Щоб отримати максимальну користь від верстата, враховуйте робочий тиск, габарити і обхват коліс, зусилля, що додається в роботі і частоту об??ртання шпинделя. На просунутих моделях виправляють колеса будь-яких габаритів, завдяки принципу точкової роботи, ви отримуєте відмінну точність.
Для штампованих виробів застосовуються інші апарати. Тут правку проводять між двох роликів ребордів, прокочуючи диск. Колесо також монтують на шпинделі і закріплюють болтами. Потім вибирають розміри за допомогою спеціального вузла і запускають двигун. Такі верстати дозволяють повернути диску початкову форму. Легко прибираються овали і вісімки, проблеми з закраїнами.
Точність буває різною. Купуючи не дуже дорогий апарат, не звертаючи увагу на якість і механіку, ризикуєте вибрати неточний варіант. Тому тут потрібно враховувати багато параметрів, наприклад, продуктивність. Характеристика показує, скільки коліс, не зовсім загублених дорогою, виправлять за годину роботи на верстаті.
Явний плюс обладнання – автоматизація. Реально впоратися і без досвіду. Двигун виключає роботу руками, механічне управління здійснюється роликами. Крім того, штамповані диски стоять на більшості сучасних « легковиків », тому досить просто підібрати необхідний розмір диска. Така популярність виливається і в доступність техніки.
З огляду на те що колеса на мотоцикл коштують не дешевше, а часом і дорожче автомобільних, водії цього транспорту часто звертаються на СТО для ремонту. Дископрав працює за тим же принципом, що і апарат для литих дисків. Змінюються тільки типові розміри і габарити – в верстатах все влаштовано під мотоциклетні диски. До речі, оснащення тут встановлюється в будь-якому положенні. Плюс, для таких пристроїв характерна правка ушкоджень, викликаних бічним биттям – частою проблемою мотоциклів.
Комбіновані моделі коштують дорожче окремих верстатів, але це виправдано їх функціональністю. Універсальний апарат складається з якісних вузлів – працює він від двигуна. Враховуйте споживану потужність, тиск в системі і розміри дисків. Тут також застосовується гідравлічний циліндр для виправлення. Ці моделі комплектуються універсальними оснащеннями для всіх видів робіт.
В цілому, критерії індивідуальні і залежать від типу обладнання. Виділимо загальні моменти:
Наявність безлічі різновидів і типів верстатів накладає свої відбитки ще на етапі вибору. Дископрав має складну конструкцію, що складається з безлічі вузлів. Неправильна установка і підключення ведуть до очевидних проблем. Вибирайте магазин, що пропонує монтаж і подальше обслуговування складної системи. Наприклад, так ви зможете підібрати всі необхідні розміри, щоб пропонувати правку легкових і вантажних автомобілів будь-яких марок.
Багато які верстати працюють від електрики, що накладає відбитки на підключення. Функціональні моделі часто розраховані не на 220 В, а на трифазні мережі і 380 В. Якщо не хочете мучитися із згорілими проводками і небезпекою пожежі, краще довірити установку професіоналам.
Сервісне обслуговування і грамотна консультація позбавляють від багатьох проблем. Часто новачки на СТО замовляють верстати, на яких немає токарних функцій. Для легкосплавних дисків це не має сенсу, тому що страждає точність без обрізки обода. Всі ці нюанси неможливо врахувати самостійно – допоможуть професіонали. Навіть доставка і монтаж на місці такого важкого і габаритного обладнання пов'язані з підключенням вантажної техніки і дотриманням норм безпеки.
Популярністю користуються іноземні фірми, азіатські і турецькі. Вони поступово стають ??а перші місця серед виробників, відтісняючи американські і європейські бренди. Яскравий приклад – фірма Airkraft. Турецький бренд існує з 1938 року. Він виробляє верстати для всіх типів дисків. Це якісне та надійне обладнання, перевірене часом.
Якщо ви шукайте виробників з України, Росії та інших найближчих країн, то зверніть увагу на бренд SNG. У наших широтах він користується популярністю і заслужено займає лідируючі місця в професійних рейтингах. Відмітна особливість – випуск верстатів, відповідних і для вітчизняного автопрому, не тільки для іномарок. На подібних апаратах легко виправляти геометрію « Жигулів » або ВАЗів.